Logo CuraMare thuis- en ouderenzorg.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst
Klik op deze knop om uit de preview mode te gaan.Verlaat preview

PiMS folder informatie logo

Zorg op onze locaties

Nazorg bij tijdelijke opname ELV/GRZ

Nazorg bij tijdelijke opname ELV/GRZ

Wat zijn de mogelijkheden?

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Zorg na uw tijdelijk verblijf voor herstel


Als uw revalidatie afgelopen is en de geplande doelen behaald zijn gaat u naar huis. Vaak zult u thuis nog verder moeten herstellen. Het kan zijn dat u nog zorg of hulpmiddelen nodig heeft. Afhankelijk van het soort zorg dat u nodig heeft, wordt dit gegeven in verschillende vormen en door verschillende instellingen.

We begrijpen dat dit vragen geeft. Zoals: hoe regel ik deze zorg? Bij wie moet ik zijn? Samen met u, uw naaste en de betrokken professionals bespreken we hoe het dan verder gaat. In deze folder leggen wij u alvast zoveel mogelijk uit.

NAAR HUIS

Lees verder vanaf: Vervolg revalidatie thuis

NAAR HUIS KAN NIET

Lees verder vanaf: Wat als u niet meer naar huis toe kunt?

Vervolg revalidatie thuis

Wanneer u thuis nog behandelingen nodig heeft van bijvoorbeeld de fysiotherapeut of ergotherapeut, dan bespreekt de behandelend therapeut dit met u voordat u met ontslag gaat. De medisch eindverantwoordelijke zorgt voor een verwijzing en u kunt zelf op zoek gaan naar een behandelaar in uw regio. U heeft de mogelijkheid om thuis of op een locatie behandeld te worden. CuraMare biedt deze behandelingen ook aan.

Persoonsalarmering
Het kan een veilig gevoel geven om hulp in te kunnen roepen bij nood. Met persoonsalarmering regelt u dit met één druk op de knop. Persoonsalarmering kunt u aanvragen via een thuiszorgorganisatie of uw gemeente.

Thuiszorg
Met thuiszorg krijgt u hulp bij de persoonlijke verzorging. Bijvoorbeeld ondersteuning bij het douchen, aankleden, het aantrekken van de steunkousen of wondverzorging. Samen met u vult de zorgmedewerker het thuiszorgformulier in. De zorgbemiddelaar regelt vervolgens de aanvraag. U wordt geïnformeerd zodra bekend is of de thuiszorg geregeld is.

Specialistisch acuut thuiszorg team (SPAT)
Als er verpleegkundige handelingen nodig zijn, zoals een drainverzorging of complexe wondzorg, worden deze uitgevoerd door het SPAT van een thuiszorgorganisatie.

Psychosociale zorg of dagbesteding in de thuissituatie
Het kan zijn dat u in de thuissituatie dagbesteding of psychosociale begeleiding nodig heeft. U kunt zich dan melden bij het WMO- loket van uw gemeente. Zij kijken of u hiervoor in aanmerking komt. Maatschappelijk Werk van CuraMare ondersteunt indien nodig bij de aanvraag.

Hulpmiddelen
Als u naar huis toe gaat en hulpmiddelen, verpleeg-, gezondheids- of zelfzorgartikelen nodig heeft, dan kan de ergotherapeut u hierover adviseren en bij de aanvraag ondersteunen. De meeste hulpmiddelen kunt u voor een bepaalde termijn lenen of huren, sommige artikelen kunt u alleen kopen.

Huishoudelijke hulp
Als u huishoudelijk werk als stofzuigen en schoonmaken niet zelf meer kan, dan kunt u of uw naaste zelf huishoudelijke hulp of ondersteuning aanvragen bij het WMO-loket van uw gemeente. Samen met u kijkt de gemeente wat de mogelijkheden zijn.

CVA-nazorgverpleegkundige
Een beroerte (beroerte is de gewone naam voor Cerebro Vasculair Accident (CVA)) of andere hersenbeschadiging kan veranderingen met zich meebrengen op lichamelijk, geestelijk en sociaal gebied. Eenmaal thuis na uw ziekenhuisopname of revalidatie kunnen zich problemen openbaren die eerder nog niet opgemerkt zijn. Bijvoorbeeld moeite met onthouden of concentratie en sneller moe na inspanning. Wanneer u in Nieuw Rijsenburgh gerevalideerd heeft kan de CVA-nazorgverpleegkundige advies en ondersteuning bieden. De zorgmedewerker vraagt deze nazorg aan, waarna contact met u wordt opgenomen.

Vergoeding nazorg
Persoonlijke verzorging, (medisch specialistische) verpleging, en geriatrische revalidatiezorg, valt allemaal onder de basisverzekering volgens de ZvW. Om zeker te weten of u voor vergoeding in aanmerking komt, bekijkt u zelf uw polisvoorwaarden of informeert u bij uw zorgverzekeraar.


Wat als u niet meer naar huis toe kunt?

Tijdens uw verblijf op de GRZ-/ELV afdeling kan er vanuit het behandelteam geadviseerd worden dat terugkeer naar huis niet (meer) verantwoord is. U heeft dan voortdurend intensieve zorg nodig in een zorginstelling. Deze zorg is bepaald in de Wet langdurige zorg en wordt daarom ook wel Wlz-zorg genoemd. U kunt niet automatisch in de huidige woonzorglocatie blijven wonen. We begrijpen dat dit moeilijk is en u veel vragen heeft. Zoals: hoe gaat het dan verder, hoe regel ik deze zorg? Samen met u, uw naaste en de betrokken professionals bespreken we hoe het dan verder gaat.

Wat is Wlz-zorg?
Bij zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz) gaat het om zorg met verblijf in een instelling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een verpleeg- of verzorgingshuis of een woonzorglocatie. U komt in aanmerking voor zorg vanuit de Wet langdurige zorg:
Hoe gaat het verder?
Om voor langdurige zorg in aanmerking te komen, is een indicatie nodig volgens de Wet Langdurige Zorg (WLZ). De zorgmedewerker, zorgbemiddelaar en de medisch eindverantwoordelijke vragen de Wlz-indicatie aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ levert zelf geen zorg, maar kijkt of u in aanmerking komt voor zorg uit de Wlz.

Voorkeurslocatie
In voorbereiding op de aanvraag kunt u samen met uw naasten alvast nadenken over de locatie die uw voorkeur heeft voor langdurige zorg. Zodra de indicatie afgegeven is, verhuist u naar uw voorkeurslocatie als daar plaats is. Als dit er nog niet is, verhuist u tijdelijk naar een willekeurige locatie, totdat er plaats is op uw voorkeurslocatie.

Aanvraag indicatie en machtigingsformulier
Om een aanvraag voor Wlz-indicatie in te dienen, vult de zorgmede-werker de aanvraag indicatie en machtigingsformulier CIZ in. Beide formulieren moeten door u ondertekend worden. U kan dit zelf ondertekenen als u de informatie in het formulier en de bedoeling ervan begrijpt. Dit noemen wij wilsbekwaam. Als dit niet meer lukt (wilsonbekwaam), dan moet uw wettelijk vertegenwoordiger het formulier ondertekenen. De zorgbemiddelaar verstuurd de formulieren naar het CIZ. Zij gaan kijken of u in aanmerking komt voor langdurige zorg. U krijgt altijd schriftelijk een besluitbrief vanuit het CIZ.

Na de Wlz-indicatie
Als u een Wlz-indicatie ontvangt, stelt het CIZ vast hoeveel en welke zorg u nodig heeft. Deze informatie staat in het indicatie-besluit dat u van het CIZ ontvangt. En dan? U leest het op www.ciz.nl/client/na-de-wlz-indicatie

Wat als ik niet in aanmerking kom voor WLZ-zorg?
U krijgt altijd schriftelijk een besluitbrief vanuit het CIZ, ook als u niet in aanmerking komt voor langdurige zorg. De reden hiervan wordt uitgelegd in de brief. Als de gewenste zorg niet vanuit de WLZ gegeven kan worden, is zorg vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) mogelijk. Voor de aanvraag van deze zorg kunt u uw zorgverzekeraar of gemeente benaderen.

Voorbeelden van voorzieningen waarvoor u meestal bij uw zorgverzekeraar terecht kunt, zijn: Voorbeelden van voorzieningen waarvoor u meestal bij uw gemeente terecht kunt, zijn:
Weet u niet waar u moet zijn voor hulp?
De website www.regelhulp.nl is een wegwijzer van de overheid voor iedereen die zorg en ondersteuning nodig heeft.
De website www.juisteloket.nl is bedoeld om mensen te ondersteunen die zich van ‘het kastje naar de muur’ gestuurd voelen, niet weten waar zij voor zorg of ondersteuning naar toe moeten en hier vragen over hebben.

Bezwaar
U heeft het recht om bezwaar te maken tegen dit besluit van het CIZ. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.ciz.nl/client/klachten-en-bezwaar/een-bezwaar-indienen Wanneer er geen indicatie kan worden afgegeven, dan zullen de vervolgstappen besproken worden met de betrokken professionals.






Foldernummer: CML-05
Laatst bijgewerkt op: 09-07-2024


Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien