U kunt bij CuraMare rekenen op persoonlijke en passende zorg. We werken nauw samen met de bewoner, naasten en andere zorgverleners. Met elkaar maken we afspraken over de zorg, die noteren we in het zorgleefplan. Soms ontstaan er situaties waarbij een zorgverlener, in het belang van de bewoner, zorg moet bieden die niet of anders is afgesproken. In deze situatie is de Wet zorg en dwang (Wzd) van toepassing. Deze wet regelt de rechten van mensen met een psychogeriatrische aandoening, zoals dementie.
Wet zorg en dwang
Het uitgangspunt van onze zorg, en van de Wet zorg en dwang, is dat bewoners alleen vrijwillige zorg ontvangen en zoveel mogelijk zelf de regie houden. Onvrijwillige zorg is altijd het laatste middel en komt pas aan de orde als alternatieven onvoldoende uitkomst bieden. We geven in deze folder verdere uitleg.
Wat is onvrijwillige zorg?
In het zorgleefplan staan de afspraken over de zorg en ondersteuning. Soms is het in het belang van de bewoner noodzakelijk dat de zorgverlener zorg biedt waar de bewoner en/of zijn vertegenwoordiger niet mee instemt of zich tegen verzet. Dit noemen we onvrijwillige zorg. Onvrijwillige zorg is dus zorg die de bewoner en/of vertegenwoordiger niet wil, maar die in de ogen van de zorgverleners wel noodzakelijk is. Bijvoorbeeld bepaalde medicijnen innemen of niet zonder begeleiding naar buiten mogen. Onvrijwillige zorg kan over van alles gaan. Over verzorging, begeleiding, verpleging, voeding maar ook over behandeling of bejegening.
Wat regelt de Wet zorg en dwang?
De Wet zorg en dwang regelt de voorwaarden waaronder onvrijwillige zorg mag worden toegepast.
Onvrijwillige zorg mag alleen gegeven worden als er sprake is van (dreigend) ernstig nadeel voor de bewoner of zijn omgeving. En als alternatieven onvoldoende uitkomst bieden. Onvrijwillige zorg moet zo snel mogelijk afgebouwd worden.
Wat is ernstig nadeel?
In de Wet zorg en dwang staat dat er sprake van ernstig nadeel kan zijn wanneer de volgende situaties voorkomen. Of als de kans heel groot is dat dit gebeurt.
- Levensgevaar, ernstig lichamelijk letsel, ernstige psychische, materiële, immateriële of financiële schade, ernstige verwaarlozing of maatschappelijke teloorgang, ernstig verstoorde ontwikkeling voor of van de cliënt of een ander.
- Bedreiging van de veiligheid van de cliënt al dan niet doordat hij onder invloed van een ander raakt.
- De situatie dat de betrokkene met hinderlijk gedrag agressie van anderen oproept.
- De situatie dat de algemene veiligheid van personen of goederen in gevaar is.
Als er sprake is van (dreigend) ernstig nadeel, zal onvrijwillige zorg ná het zorgvuldig doorlopen van het stappenplan gegeven kunnen worden.
Stappenplan WZD
- De zorgverantwoordelijke overlegt met minstens één andere deskundige, van een andere discipline, of er andere alternatieven zijn voor vrijwillige zorg. Uiteraard wordt de bewoner en/of vertegenwoordiger betrokken bij dit overleg. Als het écht niet anders kan, komt in het zorgplan te staan dat er onvrijwillig zorg nodig is.
- Als blijkt dat na drie maanden, of korter, de onvrijwillige zorg niet afgebouwd kan worden, komen er uitgebreidere overleggen met meer verschillende deskundigen, van verschillende disciplines. Als blijkt dat de onvrijwillige zorg écht niet afgebouwd kan worden komt dat in het zorgleefplan te staan.
- Na drie maanden, zes maanden of korter wordt de onvrijwillige zorg opnieuw geëvalueerd door verschillende deskundigen, van verschillende disciplines. Op basis van de evaluatie kan de onvrijwillige zorg; voor een bepaalde periode worden verlengd, worden afgebouwd of worden gestopt. Dit wordt vastgelegd in het zorgleefplan.
Meer informatie vindt u ook op
dwangindezorg.nl.
We doen het samen
CuraMare gaat voor persoonlijke en passende zorg, afgestemd op de wensen, verlangens, interesses en behoeften van de bewoner. Daarom werken we nauw samen met de bewoner, naasten en andere zorgverleners. Juíst als het gaat om de Wet zorg en dwang. We betrekken de bewoner en/of verantwoordelijk bij iedere stap in het proces. We zoeken sámen naar alternatieven en blijven in gesprek.
De zorgverantwoordelijk neemt contact met u op zodra dat nodig is, uiteraard kunt u ook zelf altijd contact opnemen met uw contactpersoon op de afdeling.
Vragen of klachten
Wanneer u niet tevreden bent of er zijn zaken gebeurd die u als onjuist of onterecht heeft ervaren, dan is het zowel voor uzelf als voor CuraMare van belang dat u ldat laat weten. U heeft recht op ondersteuning bij vragen of klachten over onvrijwillige zorg. Hiervoor kunt u altijd terecht bij uw contactpersoon op de afdeling. Een gesprek kan verhelderend werken en mogelijk de oorzaak van uw ongenoegen wegnemen. Komt u er niet uit? Dan biedt de cliëntvertrouwenspersoon ondersteuning.
Cliëntvertrouwenspersoon
De cliëntvertrouwenspersoon van CuraMare is Kimberley Wetsteijn. Zij is bereikbaar via
Specifiek voor vragen en opmerkingen rondom de Wzd, is er de cliëntvertrouwenspersoon Wzd*.
Voor CuraMare is dat Petra Zaanen, bereikbaar via 06 257 02 929
*De cliëntvertrouwenspersoon Wzd werkt vanuit de organisatie LSR, Landelijk Steunpunt Medezeggenschap, telefoon 088 20 15 920 voor de regio Rotterdam en de Zuid Hollandse eilanden of
info@hetlsr.nl. Zie ook
hetlsr.nl.